środa, 5 czerwca 2013

Czy można przedawkować witaminy?

Witaminy to związki niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Dostępne są praktycznie w każdym pożywieniu lub suplementach diety. Czy musimy zachować umiar w ich stosowaniu?

Okazuje się, że musimy. Witaminy można przedawkować i doprowadzić do powstania choroby zwanej hiperwitaminozą. Natomiast choroba spowodowana niedoborem witamin to awitaminoza.

Przedawkowanie każdej z witamin objawia się na odrębny sposób. Objawy przedawkowania często nie są widoczne lub dostrzegane są po czasie.

Przedawkowanie witaminy A.
Objawia się ociężałością, odwapnieniem kości i osłabieniem mięśni, utratą apetytu, zmianami dermatologicznymi występującymi na naszej skórze, zaburzeniami serca i nerek.
Może przyczynić się do rozwoju nowotworów.
Dopuszczalna norma 1mg/dobę. Przedawkowanie 30mg/dobę.

Przedawkowanie witaminy D.
Zjawisko występujące bardzo rzadko, ponieważ nadmiar witaminy D jest rozkładany przez promieniowanie UV do suprasterolu, który zapobiega przedawkowaniu tej witaminy. Natomiast spożycie dużej dawki tej witaminy, (powyżej 500nmoli/litr) może spowodować, że stanie się ona toksyczna dla naszego organizmu.
Objawami są: nudności, wymioty i brak apetytu.

Przedawkowanie witaminy E.
Występuje bardzo rzadko ponieważ 60% tej witaminy wydalane jest wraz z kałem.
Może przyczynić się do zaburzeń układu pokarmowego, wymiotów, nudności i osłabieniem.

Przedawkowanie witaminy B.
Witaminy te dzielą się na dwa rodzaje. Witaminę B1 i B2, przy czym przedawkowanie każdej z nich objawia się innymi komplikacjami. Przedawkowanie witaminy B1 objawia się drżeniem mięśni i kołataniem serca, natomiast przedawkowanie witaminy B2 świądem lub paleniem skóry.

Przedawkowanie witaminy C.
Dotychczas nie udowodniono naukowo negatywnego wpływu stężenia tej witaminy w naszym organizmie.
Nie wykryto żadnych objawów świadczącym o jej przedawkowaniu.
Jest tolerowana przez nasz organizm nawet w dużych ilościach.

Musimy pamiętać, aby zażywać witaminy z pewnym rozsądkiem lub wcześniejszą konsultacją z lekarzem lub dietetykiem. Wszystko stosujmy z umiarem.

Pamiętajmy, że większość  witamin dostarczana jest nam razem wraz pokarmem i nie musimy ich sobie dostarczać w sztucznej formie.


1 komentarz :

  1. Uważajcie, tak zwane witaminy (tak zwane bo np D jest hormonem) w formie syntetycznej to nie samo co w formie naturalnej. Jest bardzo duża różnica jeśli chodzi o przyswajalność. Np C kwas askrobinowy i forma naturalna l-askrobinowy http://elagizycka.blogspot.com/2013/04/naturalna-witamina-c.html

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger