poniedziałek, 29 lipca 2013

Dbaj o swoje stawy

Nie prawdą jest to, iż problemy ze stawami dotyczą tylko osób w podeszłym wieku, dotykają także osoby tuż przed trzydziestką, ale i także dużo młodsze. Z reguły są to osoby, które mało się ruszają.

 Nasze kości, stawy, wiązadła wprost uwielbiają ruch. Przede wszystkim aktywność fizyczna wzmacnia je, zapobiega sztywności, poprawia sprawność. Stawy nie przepadają za zbyt forsownym treningiem. Nie lubią tenisu, biegania (szczególnie po twardej nawierzchni), podnoszenia ciężarów. Za to z kolei uwielbiają: ćwiczenia w wodzie (różnego rodzaju), jogę, marsz, trening typu kardio oraz popularny nordic walking. Wskazane jest systematyczne ćwiczenie. Efekty osiągniesz ćwicząc minimum godzinę dziennie.


Przeciążenia nie wskazane

 Stawy nie znoszą przeciążeń. Przeciążenia niszczą chrząstkę stawową  sprzyjają urazom. Aby uniknąć przeciążeń stawów, najlepiej z rozsądkiem podchodzić do naszych codziennych zadań, np. generalne porządki rozłóż na kilka dni, a nie rób wszystkiego od razu.  Podnosząc coś z podłogi, zawsze najpierw przykucnij, ugnij kolana, a dopiero potem dźwignij.


Pamiętaj o wygodnych butach

Tutaj przede wszystkim prośba do pań, które uwielbiają nosić wysokie obcasy. Niestety, nie służą naszym stawom i kościom. Powodują ścieranie chrząstki w stawach kolanowych oraz powodują mikrourazy, które prowadzą do degeneracji chrząstki stawowej.


Nadwaga

Każdy nadprogramowy kilogram dodatkowo obciąża stawy, sprzyja ścieraniu chrząstki i deformacji. Każdy dodatkowy kilogram nie służy stawom kolanowym i biodrowy.

Podstawa to dobre łóżko

Stawy pracują nawet, wtedy kiedy śpisz, dlatego postaraj się o dobry materac, który nie będzie ani za twardy, ani za miękki. Zdecydowanie najlepszy jest ten, który ugina się pod twoim ciężarem 2-3 centymetry.

Warto dbać o stawy już od najmłodszych lat, aby służyły nam na długo!


1 komentarz :

  1. dodajmy jeszcze niewłaściwe odżywianie się i będzie komplet :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger