sobota, 21 września 2013

Wapń

W diecie Polaków występuje zbyt mało wapnia w stosunku do magnezu, gdyż powinien on wynosić 2 do 1, aby został w prawidłowy sposób wchłonięty. Specjaliści alarmują! Spożywamy za małą ilość wapnia!

Z badań Optiform opublikowanego w 2005 roku, wynika, ze dieta młodych Polek pokrywa zapotrzebowanie na wapń tylko w 50%. Aby wapń prawidłowo się przyswoił niezbędna jest witamina D, a niestety zapotrzebowanie na tą witaminę pokrywamy tylko w połowie. Przyczynia się przykładowo do tego klimat, w którym żyjemy (zbyt mała ilość słońca w ciągu roku). Niestety w prawidłowym przyswajaniu wapnia przeszkadza także nadmiar fosforu, który znajdziemy w daniach błyskawicznych, a także napojach typu coca-cola.

"To mleko, (choć przez niektórych nie lubiane) stanowi źródło najlepiej przyswajalnego wapnia i witaminy D". Wapń z mleka wykorzystywany jest tylko w około 40%.
Niedobór wapnia sprzyja przykładowo:
  • alergii;
  •  zaburzeniu krzepliwości krwi;
  • zaburzeniu snu;
  • problemom z uzębieniem;
  • osteoporozie;
  • złamaniom.
Źródła wapnia:
  • mleko;
  • ryby wędzone;
  • jogurt naturalny,np. Jogurt Tola z wapniem  firmy Biedronka;
  • śmietana;
  • ser żółty, np. 100g zawiera 750-1000mg;
  • brokuły;
  • szpinak;
  • szczaw;
  • migdały;
  • natka pietruszki;
  • jaja kurze całe;
  • nasiona słonecznika.
 Szczególną uwagę należy zwrócić na wapń w tabletkach, ponieważ faszerując się nim możemy wywołać kamicę nerkowa. Inaczej rzecz ma się z witaminą D, o której wspomniałam na początku tego posta.

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na wapń wynosi 1000mg. Aby zapewnić organizmowi taką dawkę wystarczy zjeść, np. dwa plasterki żółtego sera i wypić dwie szklanki mleka oraz kubek jogurtu naturalnego lub kefiru. 


 U dzieci średnie zapotrzebowanie na wapń wynosi:
  • 1-6 miesięcy: 210 mg,
  • 6-12 miesięcy: 270 mg,
  • 1-3 lata: 500 mg,
  • 4-8 lat: 800 mg,
  • 9-18 lat: 1500 mg.
Wapń jest niezwykle ważny w naszej diecie, nie zapominajmy o dostarczaniu go naszego organizmowi. Pamiętajmy także, że jego nadmiar może być szkodliwy dla naszego organizmu, więc dostarczajmy go z umiarem.

Źródło zdjęcia: http://imgx.doz.pl/image/artykuly_naglowek/881

Źródło artykułu: 
http://dieta.mp.pl/zasady/show.html?id=73823
"Pani"
http://portal.abczdrowie.pl/dieta-bogata-w-wapn



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger