piątek, 8 listopada 2013

Jak zdrowo się odżywiać?

Niby takie łatwe, ale... w praktyce wielu rezygnuje z tego pomysłu. Zobacz,  jak zdrowo się odżywiać, aby cieszyć się zdrowiem.


  1. Warzywa przede wszystkim
Jedz ich jak najwięcej - dietetycy zalecają dziennie około 40 dag warzyw i owoców, najlepiej w 5 porcjach. Najlepsze spożywaj je w postaci surowej, ponieważ wtedy są najzdrowsze. Obieraj cienko, bo pod skórką właśnie kryje się najwięcej wartościowych składników odżywczych.

    2. Gotuj i duś bez wody jak najwięcej

Gotowanie na parze to świetny sposób na przyrządzenie warzyw, ryb i mięsa. Tak przygotowana żywność zachowuje składniki odżywcze, których część odlewamy z wodą. Ma też intensywniejszy smak i aromat.

   3. Piecz jak najczęściej

Dzięki pieczeniu do przygotowania potrawy potrzeba o wiele mniej tłuszczu, niż w czasie smażenia. Często wystarcza sam tłuszcz zawarty w składnikach - mięsie, rybach czy nabiale.

  4. Wybieraj produkty pełnoziarniste

Pełnoziarnista mąka, brązowy ryż, ciemny makaron, płatki owsiane w porównaniu z produktami z mocno przetworzonych i oczyszczonych zbóż dostarczają dużo więcej witamin, minerałów i niezbędnego do prawidłowego trawienia błonnika. Co ważne mają też niższy indeks glikemiczny, a to obniża ryzyko cukrzycy i sprawia, że zapewniają na dłuższy czas uczucie sytości.

  5. Odchudź mięsa

Wraz z mięsnymi daniami pochłaniamy dużo tłuszczu. Przed przyrządzaniem okrawaj więc mięso z jego warstwy, a z drobiu zdejmij skórę. Wybieraj takie metody gotowania, które nie wymagają dodatku tłuszczu.

 6. Dobry tłuszcz do smażenia to podstawa

Mięso, ryby i warzywa smaż na oleju rzepakowym lub np. ryżowym. Możesz też używać oliwy, ale raczej do krótkiego smażenia. Unikaj masła, oleju słonecznikowego i sojowego - pod wpływem wysokich temperatur powstają w nich substancje groźne, rakotwórcze substancje. Masła używaj wyłącznie do smażenia jajecznicy, a przypalone wylewaj.

  7. Unikaj soli

Sól kuchenna, a właściwie zawarty w niej sód, znacznie podnosi ciśnienie krwi. Zatrzymuje też wodę w organizmie i sprawia, że czujesz się nabrzmiała i opuchnięta. Możesz jednak zastąpić ją specjalną solą niskosodową, a jeszcze lepiej – zamiast niej stosować różne aromatyczne zioła.

8. Zmniejsz porcje

Organizm chce jeść na zapas – dlatego lubimy talerze pełne jedzenia. Możesz jednak oszukać ten instynkt – po prostu jedz z mniejszych talerzy. Dla oczu nadal będzie on pełny.

9. Używaj marynat

Marynowanie nie tylko wpływa na smak i kruchość mięsa, lecz także ułatwia jego strawienie. Marynata powinna zawsze zawierać kwas – może nim być wino, sok z cytryny, ocet, a także maślanka lub serwatka.

10. Aromatyczne przyprawy 

Tak jak zioła dodają smaku potrawom i czynią je łatwiej strawnymi. Poza tym wspomagają przemianę materii – mogą więc pomóc zrzucić zbędne kilogramy.


11. Lekko zagęszczaj

Zamiast ciężkich zasmażek lub zawiesiny mąki z wodą czy śmietaną do zagęszczania zup i sosów używaj zmiksowanychugotowanych ziemniaków, ew. z dodatkiem jogurtu (wtedy już nie gotuj zupy). Świetnym sposobem na zagęszczenie sosu jest gotowanie na małym ogniu bez przykrywki do momentu, aż odparuje z niego część wody.

12. Nie popijaj posiłków

Dietetycy radzą, by wszelkie napoje przyjmować 30 minut przed jedzeniem i po posiłku. Popijanie kęsów możespowalniać trawienie, zwłaszcza pokarmów ciężkostrawnych. Płyny rozrzedzają bowiem soki trawienne i zaburzają działanie enzymów.

13. Sprawdź, czym słodzisz

Cukier przyczynia się do otyłości, zakwasza organizm, wywołuje różne choroby. Ale uchodzące za niegroźne sztuczne słodziki, jak aspartam, wzbudzają obecnie jeszcze większe kontrowersje i obawy. Coraz ciekawszą alternatywą dla cukru stają się natomiast naturalne środki słodzące, jak preparaty z liści stewii czy syrop z agawy.

14. Uważnie czytaj etykiety

Czy wiesz, że mieszkańcy krajów uprzemysłowionych zjadają co roku ok. 2 kg samych dodatków do żywności? To bardzo dużo. I nawet jeśli większość z tych substancji uchodzi za niegroźne, lepiej ograniczać ich spożycie – niektóre zaczynają szkodzić przy większym stężeniu w organizmie.





Napisane na podstawie tekstu opublikowanego w dwutygodniku Pani Domu.






Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger