poniedziałek, 30 grudnia 2013

Kilka rad żywnościowych

Kilka rad żywnościowych

Odchudzasz się, a efektów brak? Może warto skorzystać z naszych rad żywnościowych!
  • Jedzenie powinno być smaczne. Powinno sprawiać przyjemność i radość, a także być ... celebrowane.

  • Nie za dużo, ale i nie za mało, tylko wystarczająco.

  • Dla organizmu korzystniej będzie odżywiać się regularnie, czyli jadać posiłki o tych samych porach.

  • Prawidłowe odżywianie opiera się na 7 fundamentalnych składnikach. Są to: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne, błonnik i woda. Porcję każdego z tych składników należy dostarczać organizmowi codziennie. 

  • Białko buduje i odbudowuje.

  • Za dużo tłuszczów tworzy tłuszcz!

  • Węglowodany dostarczają energii, ale np. cukier "zjada" nam zęby.

  • Witaminy, składniki mineralne i błonnik są konieczne. 

  • Bardzo ważną rolę odgrywa też prawidłowe przygotowanie posiłków. 

  • Aby jadać prawidłowo wcale nie należy kupować produktów najdroższych. Badania wykazały, że najgorzej odżywiają się nędzarze i milionerzy.  





Materiał w całości zaczerpnięty z książki pt. " Kuchnia i medycyna". I.Gumowska i J.Aleksandrowicz

niedziela, 29 grudnia 2013

Grzyby Shitake

Grzyby Shitake

Ostre jest jednak zdrowe - czyli papryczki chili

Ostre jest jednak zdrowe - czyli papryczki chili

Zdrowy chrzan

Zdrowy chrzan

sobota, 28 grudnia 2013

Czarna herbata

Czarna herbata

Zielona herbata

Zielona herbata

czwartek, 26 grudnia 2013

Przywitaj Nowy Rok bez kaca!

Przywitaj Nowy Rok bez kaca!
To możliwe! Musisz tylko pamiętać o następujących zasadach. 


niedziela, 22 grudnia 2013

Physalis - miechunka

Physalis - miechunka
Miechunka nie tylko pięknie przyozdabia i ożywia nasze bukiety, ale także służy naszemu zdrowiu.  Możesz jeść ją na surowo, tylko pamiętaj, aby pozbyć się łupinki i umyć owoc. 

Próbowaliście kiedyś jeść ten owoc? Jak Wam smakuje?


Uspokajająca melisa

Uspokajająca melisa
W większości kojarzymy melisę jako panaceum na skołatane nerwy. Warto także zwrócić uwagę na jej inne właściwości. 



Wspomnień czar...Maliny

Wspomnień czar...Maliny

Zadbaj o zdrowie z pomidorem

Zadbaj o zdrowie z pomidorem

Czy pizza jest zdrowa?

Czy pizza jest zdrowa?
Pizza - to popularny fast-food, który  uwielbia jeść już co drugi Polak. Jaka pizza jest zatem  idealna: ta mrożona, z pizzerii czy ta upieczona przez nas własnoręcznie w domowym zaciszu? Czy pizza jest zdrowa?



Pizzę, czyli królową fast foodów wybiera aż 40% z Nas. Kochają ją wszyscy: rodzice, dzieci, nastolatki, bo co tu dużo ukrywać to szybka i sprawdzona przekąska, która nie kiedy zastępuje nam nawet obiad.
Badania przeprowadzone w województwie mazowieckim wykazały, że 80% nastolatków zamiast obiadu wybiera śmieciowe jedzenie, hamburgery, pizzę czy frytki zdarza się im jeść nawet dwa razy w tygodniu. Najczęściej zamawiamy pizze: na telefon, kupujemy surową w sklepie (którą wystarczy podgrzać  w piecu), kupujemy także mrożoną  w kartonach, która po 10 minutach jest gotowa do spożycia, wybieramy także bułki pizzowe zwane "pizzerkami"- której najbliżej do pizzy idealnej?

Pizza to płaski placek z wytrawnego ciasta drożdżowego, posmarowany sosem pomidorowym, posypany tartym serem, pieczona  jest w bardzo mocno nagrzanym piecu. Płaskie placki znano już w starożytności, jednak okrągła pizza została wynaleziona w Neapolu.  Pierwsza pizzeria powstała w tym mieście trzy wieki temu i jest czynna do dziś.

 Prawdziwa pizza ta neapolitańska powinna być na cienkim cieście. Dlatego zamawiając lub kupując pizze powiedzmy stanowcze "nie" napuszonym bułą i opasłym kluchą! Pizza powinna być cienka jak papierek.

Pizza pieczona w piecu opalonym drewnem jest zdecydowanie zdrowsza dla naszych bioder.
Sos pomidorowy to najważniejszy składnik pizzy, ponieważ jest najsmaczniejszy, najzdrowszy i najmniej kaloryczny. Pizza, która jest ledwo wysmarowana sosem na pewno nie będzie smaczna i dobra jakościowo. Pizza powinna być aż od sosu mokra, wtedy mamy gwarancję jakości pizzy. Ser, to niestety najbardziej kaloryczny składnik pizzy, ale tez jeden z najzdrowszych składników, dlaczego? ponieważ bogaty jest w wapń. Najlepszy na pizzy jest ser mozzarella, ponieważ jest chudy i ma o 100 kcal mniej niż nasz tradycyjny ser żółty.

Ser najmniej kaloryczny na pizze:
Mozzarella ma 250 kcal/100 g
Gouda 316 kcal/ 100 g
Podlaski 320 kcal/ 100 g
Edamski 328 kcal /100 g

Na pizzy może się znaleźć to, co tylko chcesz, ale pamiętajmy jeśli pokryjemy ją boczkiem, salami, bekonem to  pizza będzie miała mnóstwo kalorii. Jeśli  wybierzesz warzywa, chudego kurczaka, rybę to pizza będzie na pewno mniej kaloryczna i zdrowsza. 

Pizza jest zdrowa, ale na pewno nie dietetyczna. Jeśli ktoś skrupulatnie liczy kalorie to w jego menu nie ma szans na pizze. 

Kalorie w średnich pizzach:
  • Pepperoni 1583 kcal
  • Margherita tylko z serem 1539 kcal
  • Hawajska z ananasem i szynką 1526 kcal
  • Capriciosa 1008 kcal


Czarna lista dodatków do pizzy:
  • Pepperoni
  • Bekon
  • Salami
  • Szynka z tłuszczykiem
  • Ser pleśniowy
Co zatem dodawać na pizze, aby było zdrowo?

Składniki niskokaloryczne:
  • Szpinak
  • Brokuły
  • Pieczarki 
  • Tuńczyk
  • Owoce morza
Najlepsza jest ta pizza, którą samą zrobimy sobie w domu, ponieważ mamy pewność, że dodawane przez nas składniki są świeże oraz jesteśmy pewni jej jakości. Pamiętajmy także, że jedząc pizze codziennie na pewno nie zyskamy zdrowia, ponieważ to danie dosyć syczące. Jak w każdym przypadku, również i w tym należy zachować umiar.





Źródło posta:
"Wiem, co jem" 






środa, 18 grudnia 2013

Karp

Karp

U Nas tradycyjnie, jak co roku w wigilijny wieczór króluje karp. Jest to ryba, którą wszyscy domownicy uwielbiają za jej smak i wartości odżywcze. 

Jaka ryba króluje u Was?


Cytryna działa cuda!

Cytryna działa cuda!

wtorek, 17 grudnia 2013

Na zmęczenie żeń-szeń!

Na zmęczenie żeń-szeń!
Czujecie się zmęczeni, znużeni, brak wam koncentracji? Z pomocą przychodzi żeń-szeń!

Żeń-szeń jest byliną z rodziny Araliowatych, która występuje głównie w ciernistych lasach górskich Azji od Nepalu po Mandżurię i Koreę. Roślina ta uprawiania jest w wielu krajach, w szczególności w  Japonii, Korei Południowej, Chinach, a nawet w Rosji. Jest to surowiec roślinny, któremu poświęcono ponad 2 tysiące publikacji naukowych o zróżnicowanej tematyce. Medycyna Dalekiego Wschodu wykorzystuje żeń-szeń do celów leczniczych już od 4000 lat, dlatego i my powinniśmy go docenić!

Ta wieloletnia roślina osiąga wysokość do 80 cm i żyje nawet 200 lat. Żeń-szeń zbierany jest, gdy korzenie osiągają długość około 8-20 cm i średnicę ok. 2 cm. Korzenie są mało trwałe, dlatego przeprowadza się ich sterylizację parą wodną w temperaturze około 130 stopni Celsjusza.  Po takim zabiegu korzeń zabarwia się na czerwono , gdyż zachodzi karmelizacja cukrów na jego powierzchni.

Korzeń żeń-szenia opisywany był już w słynnej chińskiej księdze leków pochodzącej z XI w. p.n.e., gdzie przypisywano mu m.in. działanie wzmacniające układ nerwowy, polecany był w stanach wyczerpania fizycznego oraz w zaburzeniach seksualnych. Korzenie rośliny były noszone na szyi jako talizmany, które miały zapewnić jego posiadaczom zdrowie i wszelkie powodzenie. Do Europy został przywieziony z Syjamu przez Francuzów, po czym rozpowszechniono go w innych krajach europejskich.

Korzeń żeń-szenia zawiera sporo związków naturalnych, przede wszystkim saponin i węglowodanów. Ponadto możemy znaleźć tam m.in. fenylokwasy. Najważniejsze działanie spośród związków aktywnych przypisuje się saponozydom żeń-szenia, nazywanych ginsenozydami, które są związkami o charakterze  glikozydów triterpenowych.

Właściwości ( w skrócie) żeń-szenia:

  • działa korzystnie w przypadku uczucia zmęczenia i znużenia
  • sprzyja utrzymaniu należytej sprawności fizycznej
  • poprawia koncentrację oraz czujność organizmu
  • wspomaga czynności układu odpornościowego 
  • działa wspomagająco na kondycje seksualną

Źródło zdjęcia: http://bodymax.pl/wp-content/uploads/2013/01/dlaczego-zenszen-021.png


Źródło posta:
"Zdrowie i uroda"

sobota, 14 grudnia 2013

Cenna kapusta

Cenna kapusta

Tajemnicze jeżyny

Tajemnicze jeżyny

Bardzo zdrowa gruszka

Bardzo zdrowa gruszka

Lecznicza figa

Lecznicza figa
Figa jest bogata w błonnik, obniża poziom złego cholesterolu na co jest jeszcze skuteczna? Sprawdźcie sami. 


Cudowny kwiat - Hibiskus

Cudowny kwiat - Hibiskus
Hibiskus nie jest owocem tylko kwiatem. 
Zawiera witaminę C, chroni nasze serce, przeciwdziała infekcją i nie tylko. 


środa, 11 grudnia 2013

Nie zapomnij o śledziu!

Nie zapomnij o śledziu!
Śledzie nie tylko od święta!


sobota, 7 grudnia 2013

Zdrowa opuncja figowa

Zdrowa opuncja figowa
Dlaczego opuncja figowa jest taka zdrowa?


Marakuja i jej właściwości

Marakuja i jej właściwości
Łagodzi problemy ze snem i nie tylko?


Tajemnicze liczi

Tajemnicze liczi
Dlaczego takie tajemnicze, sprawdźcie sami. 


Na ratunek guarana

Na ratunek guarana

Nie tylko pobudza Nasz organizm, ale także wzmacnia koncentrację i łagodzi zmęczenie. 

Dobroczynne właściwości granatu.

Dobroczynne właściwości granatu.
Sprawdźcie dobroczynne właściwości granatu. 


piątek, 6 grudnia 2013

Poznaj właściwości migdałów

Poznaj właściwości migdałów
Wprowadzenie do swojej diety migdałów może przynieść organizmowi wiele korzyści. Sprawdźcie jakie!


czwartek, 5 grudnia 2013

Kłopoty z płodnością

Kłopoty z płodnością
Bardzo często, kiedy młoda para decyduje się na powiększenie rodziny nie bierze pod uwagę faktu, że może napotkać się z problemami związanymi z poczęciem dziecka. Na początku pojawia się zaskoczenie, które później przeradza się w rozczarowanie, złość, a nawet depresję.

Niepłodność jest to stan, w którym zachodzi niemożność zajścia w ciążę pomimo 12 miesięcznego współżycia seksualnego z częstotliwością około 4 stosunków tygodniowo, bez stosowania jakichkolwiek środków antykoncepcyjnych.

Szacuje się, że problem ten dotyczy 15 % par w wieku reprodukcyjnym. W odróżnieniu od niepłodności, bezpłodność to trwała niemożność posiadania potomstwa, przykładowo z powodu braku jajników u kobiet lub jader u mężczyzn.

Jakie są powszechne przyczyny niepłodności?

STRES
Stres ma niekorzystny wpływ na płodność. U kobiet podwyższony poziom stresu może prowadzić do podniesienia stężenia prolaktyny, która ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Hiperprolaktyna może przyczyniać się do cykli bezowulacyjnych, krwawienia międzymiesiączkowego, braku miesiączki lub zaburzeń miesiączkowania. Umiejętne dobieranie metod radzenia sobie ze stresem zwiększa szansę kobiety na zajście w ciążę. Podobna relacja dotyczy mężczyzn, u których podwyższony poziom prolaktyny wpływa na zmniejszenie poziomu testosteronu, którego odpowiednia ilość odpowiada za prawidłowy proces dojrzewania i produkcji plemników.

PALENIE PAPIEROSÓW
Młodzi ludzie starający się o dziecko powinni zdawać sobie sprawę, że higieniczny tryb życia może mieć wpływa na płodność. Pod wpływem dymu papierosowego dochodzi do powstania wielu wolnych rodników odpowiedzialnych za stres oksydacyjny. Reaktywne formy tlenu potrafią niszczyć komórki jajowe, uszkadzać błony komórkowe DNA oraz powodować szybsze obumieranie plemników.

ALKOHOL
Częste spożywanie alkoholu upośledza zdolność limfocytów do spełniania ich funkcji i osłabia ich aktywność. Prowadzi to do osłabienia funkcji układu odpornościowego całego organizmu w tym sprawności seksualnej. Kobiety starające się o dziecko powinny zapamiętać, że alkohol uszkadza komórki jajowe i podnosi ryzyko poronień. U mężczyzn natomiast występują zaburzenia wzwodu, pogarsza się jakość nasienia, a czasem spada poziom testosteronu.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
Regularna aktywność fizyczna poprawia nie tylko ogólny stan zdrowia, ale też możliwości reprodukcyjne. U mężczyzn jej  niedostatek powoduje spadek poziomu testosteronu, a co za tym idzie problemy z płodnością.

CYWILIZACJA
Wpływ na płodność ma także sposób ubierania się czy dieta. W dawnych czasach nie noszono obcisłych ubrań , utrudniających wentylację, a dziś często do przegrzania jąder dochodzi choćby podczas pracy z laptopem na kolanach. Być może błahostka, ale istotna.


Według WHO "Zdrowie matki, a także sposób odżywiania kobiety w okresie poprzedzającym ciążę i podczas jej trwania oraz sposób odżywiania niemowlęcia są ważne dla zapobiegania chorobom cywilizacyjnym w ciągu całego późniejszego życia człowieka."  Dlatego odpowiednie odżywianie jest nie do przecenienia, ponieważ pomaga utrzymać zdrową ciążę, urodzić dziecko, ale co najważniejsze pomaga doprowadzić do zapłodnienia!



Źródło artykułu:
"Zdrowie i uroda"

środa, 4 grudnia 2013

Syrop glukozowo-fruktozowy, czy aby na pewno taki zdrowy?

Syrop glukozowo-fruktozowy, czy aby na pewno taki zdrowy?
Jest tani, dlatego tak chętnie dodawany do wszystkiego, ale czy na pewno jest  taki zdrowy?

Syrop glukozowo-fruktozowy to syrop z kukurydzy, który zastąpił cukier w prawie wszystkich słodkich wyrobach. Niestety nie jest on zdrowy dla naszego zdrowia, ponieważ zakłóca pracę wątroby, przestawia metabolizm na produkowanie tłuszczu ze wszystkiego, co się je. 

Dlaczego jest wszędzie, gdzie się da?
Odpowiedź jest prosta, ponieważ jest tani, łatwy do uzyskania i ma dłuższą niż cukier przydatność do spożycia; nie ulega krystalizacji. 

Gdzie można go spotkać?
Jest dodawany do: 
  • jogurtów;
  • deserów mlecznych;
  • ciastek;
  • batonów;
  • czekolady;
  • lodów;
  • napoi gazowanych;
  • soków owocowych;
  • galaretek;
  • płatków śniadaniowych;
  • musztard;
  • dżemów;
  • alkoholi;
  • i wiele innych produktów, których wymienianie mogłoby trwać bez końca
Występuje także w wędlinach, a także w paczkowanych kabanosach!

Dlaczego nie sprzyja naszemu zdrowiu?
  • Blokuje hormon zwany leptyną, informujący mózg, że jesteśmy najedzeni; czujemy się ciągle głodni i coraz więcej jemy, a przemiana materii przestawia się na produkowany tłuszcz i tyjemy coraz bardziej;
  • Przyczynia się do cukrzycy typu 2;
  • Podwyższa poziom cholesterolu LDT i trójglicerydów.
Niestety, jesteśmy ciągle oszukiwani, że syrop glukozowo- fruktozowy jest zdrowszy niż biały cukier i nie powoduje żadnych skutków ubocznych dla naszego zdrowia! Pora to zmienić:)



poniedziałek, 2 grudnia 2013

Smaczne i zdrowe połączenie

Smaczne i zdrowe połączenie

Co powiecie na takie połączenie? Jesteście za, czy przeciw? Co byście zmienili?





Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger