czwartek, 13 sierpnia 2015

Jarmuż

Jarmuż należy do rodziny kapustowatych. W przeciwieństwie do swoich bliskich krewnych (kapusty i brukselki) jest stosunkowo mało znany w Polsce.

Po czym go poznać?

 Poznasz go po charakterystycznych pierzastych, frezowanych liściach, najczęściej ciemnozielonych. Możesz także spotkać odmiany o liściach ciemnofioletowych, które wykorzystywane są jako elementy służące do dekoracji. 

Co zawiera?

Jarmuż ma bardzo dużą wartość odżywczą. Dostarcza witaminy C w ilości 120 mg/100 g produktu, a beta-karotenu 5350 mg/100 g produktu. Chroni nasz organizm przede wszystkim przed rozwojem miażdżycy i chorób nowotworowych. Jest także źródłem kwasu foliowego i witaminy E. Ma także dużą zawartość potasu, fosforu, żelaza, manganu, magnezu oraz wapnia. Jest mało kaloryczny w 100 g ma tylko 29 kcal. Jest niezwykle smaczny i nadaje surówką niezwykły smak 
(warto spróbować). Warto wziąć przykład ze Skandynawii, gdzie na stałe wpisał się w codzienne menu.

UWAGA!!!

Jeśli cierpicie na choroby tarczy powinniście uważać na jarmuż jak i inne warzywa kapustne, ponieważ dostarcza on goitrogenów - związków, które mogą wpływać na metabolizm jodu, prowadząc do obniżenia jego stężenia w organizmie, co prowadzi do zaburzenia syntezy hormonów tarczycy oraz przerostu gruczołu.[1]
Tak samo osoby zmagające się z kamicą szczawianową powinny unikać jarmużu ze względu na obecność szczawianów (zawiera je także: burak, rabarbar oraz szpinak). 

Właściwości jarmużu







Wartość odżywcza jarmużu surowego/ugotowanego (w 100 g) na podstawie danych USDA National Nutrient Database

Białko ogółem - 4,28/1,90 g
Tłuszcz - 0,93/0,40 g
Węglowodany - 8,75/5,63 g
Błonnik - 3,6/2,0 g

Witaminy

Witamina C – 120/41 mg
Tiamina – 0,110/0,053 mg
Ryboflawina – 0,130/0,070 mg
Niacyna - 1,000/0,500 mg
Witamina B6 - 0,271/0,138 mg
Kwas foliowy - 141/13 μg
Witamina A – 9990/13621 IU
Witamina K - 704.8/817.0 μg

Minerały

Wapń – 150/72 mg
Żelazo - 1,47/0,90 mg
Magnez - 47/18 mg
Fosfor - 92/28 mg
Potas - 491/228 mg
Sód – 38/23 mg
Cynk - 0,56/0,24 mg


Źródło:

[1] http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jarmuz-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-przepisy-na-dania-z-jarmuzu_34363.html
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jarmuz-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-przepisy-na-dania-z-jarmuzu_34363.html
http://natemat.pl/130751,jarmuz-zdrowe-modne-warzywo-sprawdzamy-z-czym-to-sie-je

2 komentarze :

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger