piątek, 30 października 2015

Czy nabiał jest naprawdę zdrowy i Nam potrzebny?

Dzisiaj chcielibyśmy poruszyć temat ściśle medyczny i bardzo obszerny. Dotyczy on problematycznego nabiału, który posiada zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Zawsze uczono nas wszystkich, że nabiał jest potrzebny i stanowi jedyne słuszne źródło wapnia, natomiast ostatnie badania wskazują, że wcale nie jest tak do końca.

http://bit.ly/1RuZnHr
Ale co rozumiemy przez słowo nabiał? Nabiał jest to grupa produktów spożywczych, w skład których wchodzi mleko oraz wszystkie produkty pochodzenia mlecznego w tym: sery, jogurty, a nawet jajka. Ciekawostką są tutaj jajka, które na chłopski rozum nie mają nic wspólnego z mlekiem, a na pewno z mleka nie powstają i bliżej im jest do mięsa niż do nabiału. Jaja również różnią się strukturą chemiczną i biologiczną od produktów mlecznych. Przyjęło się tak, ponieważ kilkaset lat temu kobiety "mleczarki" sprzedawały razem sery oraz jaja, dlatego jaja zaliczono do grupy produktów mlecznych zwanych nabiałem.

http://bit.ly/1NtS1Dv
Nabiał jest źródłem potrzebnego dla Nas białka oraz wapnia, który jest związkiem niezbędnym do prawidłowej budowy kości oraz zębów. Dodatkowo wpływa na pracę układu nerwowego oraz sercowo-naczyniowego.

Należy również pamiętać, że dzienne zapotrzebowanie na wapń u kobiet wynosi około 1200 mg a u mężczyzn 800 mg. Natomiast samo przyjmowanie wapnia nie daje nam pewności, że zostanie on w odpowiedniej ilości przyswojony przez organizm człowieka gdyż to wszystko zależy od kazeiny, która odpowiada za wchłanianie wapnia. Budzi ona tutaj wiele kontrowersji o których powiemy sobie później.

Ale czy wapń znajdziemy tylko w mleku i produktach mlecznych? Czy możemy znaleźć go np. w roślinach?

Dostępne źródła wapnia:

a) Mleko i przetwory mleczne:
- Sery białe lub żółte
- Jogurty
- Maślanki
- Kefiry
b) Niektóre ryby ( spożywane z miękkimi ościami )
- Sardynki
- Śledzie
c) Rośliny:
- Kapusta gotowana
- Pietruszka
- Soja ( oraz ser sojowy tofu )
- Fasola gotowana
- Groszek
d) Orzechy i nasiona strączkowe:
- Orzechy brazylijskie
- Orzechy laskowe
- Migdały
- Kokos
- Musli i owsianka
e) Niektóre owoce i warzywa:
- Awokado
- Szpinak
- Banany
- Morele

Oczywiście źródeł wapnia jest wiele. Jedno jest lepsze od drugiego. Należy tutaj pamiętać, że mleko nie jest jedynym składnikiem Naszej diety które dostarcza Nam wapnia i pozwala na przyswojenie odpowiedniej ilości tego mikroelementu.

W ostatnim czasie słyszy się wiele na temat różnego rodzaju mleka. Ludzie w celu wyeliminowania nabiału ze swojej diety z różnych przyczyn starają się szukać alternatyw. Jedną z nich jest mleko kokosowe, mleko sojowe, jaglane, migdałowe lub mleko ryżowe. Każde z nich jest bogatym źródłem wapnia. Niektóre osoby muszą wyeliminować je ze swojej diety ze względu na uczulenia i różnego rodzaju alergie, np. nietolerancję laktozy. Tego typu mleka idealnie nadają się dla wegan, którzy kierują się etyką w dobieraniu produktów żywnościowych.

Oczywiście gotowe mleka można kupić sobie również w sklepie, ale dużo więcej frajdy jest jeśli zrobimy sobie takie samemu, tym bardziej, że wtedy będziemy mieli pewność, że to co jemy jest bezpieczne i zdrowe.



Mało mówi się również o mleku kozim, które jest dużo lepsze niż mleko krowie, mimo iż jego zapach często odstrasza. Zawiera dużo lepiej przyswajalne białka niż mleko krowie. Pisaliśmy o nim już kiedyś tutaj w poście Kozie mleko jest zdrowe. Na pewno już kiedyś się z nim spotkaliście, tym bardziej jeśli Wasze dziecko słabo toleruje mleko krowie.

Mleko to zbliżone jest do mleka matki karmiącej. Jego struktura białek jest całkowicie odmienna niż mleko krowie i zbudowana jest z drobnych i okrągłych kuleczek które dobrze się trawią.

Dodatkowo kozy są zwierzętami o wysokiej odporności na działanie czynników zewnętrznych oraz chorób dlatego ich mleko wolne jest od zanieczyszczeń metalami ciężkimi. Dodatkowo jest źródłem witamin oraz dobrze przyswajalnego żelaza, które wchodzi w skład hemoglobiny.

Mleko kozie zawiera również spore ilości polisacharydów stanowiących grupę naturalnych probiotyków wspomagających pracę i funkcjonowanie flory bakteryjnej w Naszych jelitach.



Mleko wpływa na budowanie odporności dziecka już od najmłodszych lat. Mówi się o wysysaniu odporności z mlekiem matki. Na samym początku życia dziecka matka przekazuje mu swoje przeciwciała poprzez łożysko, które chronią dziecko przez około pół roku. Następnie ono samo tworzy swoją własną barierę ochronną i rozwija swoją odporność.

Następnie po porodzie, podczas karmienia piersią, otrzymuje ono kolejne białka zawierające przeciwciała od swojej matki, wzmacniającą jego odporność.  Proces budowania odporności dziecka trwa do 13 roku życia.

Czytając to wszystko wydaje się, że odpowiedź jest oczywista. Mleko jest zdrowe i jego spożywanie daje Nam wiele korzyści. Ale czy na pewno? Co mówią badania? Dlaczego tak wiele mówi się o nietolerancji mleka, laktozy, negatywnym wpływie kazeiny która odkłada się w naszych stawach ?

Ktoś powiedział kiedyś ciekawe zdanie:

"Człowiek to jedyny ssak, który spożywa mleko innych ssaków. Czy jakieś inne młode spożywa mleko matki innego gatunku?"

Jest ono bardzo trafne ponieważ mleko matki posiada również lecytynę, która jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka, wpływa na rozwój jego mózgu. Należy pamiętać, że mózg ludzki rozwija się i rośnie bardzo szybko natomiast u zwierząt jest inaczej, ciało rośnie szybciej.

Aby to zrozumieć musimy wyjaśnić sobie jeszcze kilka faktów. Czym jest laktoza? Laktoza to cukier mleczny który zbudowany jest z dwóch cukrów prostych tj. glukozy i galaktozy. Aby obie te substancje prawidłowo wchłaniały się do organizmu niezbędny jest enzym laktaza, którego zadaniem jest rozdzielanie tych dwóch cukrów na potrzeby wchłaniania. 

Nietolerancja laktozy pojawia się, gdy brakuje Nam enzymu laktazy i nie jesteśmy w stanie rozbić laktozy na dwa odrębne składniki. Gdy tak się dzieje, to laktoza gromadzi się układzie pokarmowym i stanowi pożywkę dla różnego rodzaju bakterii. Natomiast kazeina, jest jednym z najbardziej istotnych białek wchodzących w skład mleka, jak i również najczęstszym alergenem.

Oba te białka sieją spore spustoszenie w Naszym organizmie, podobnie jak gluten. Niestrawione fragmenty białek kazeiny przypominają narkotyczne opium i wpływają na wahania nastroju człowieka. Sprawiają również, że trudno Nam z nich zrezygnować.

Spożywanie produktów mlecznych obfitych w kazeinę oraz laktozę może powodować biegunki i anomalię pracy układu wydalniczego. Może doprowadzić do stanów zapalnych jelit, bóli stawów, kości oraz bóli głowy.

Okazuje się, że może przyczyniać się do powstawania osteoporozy, co jest pewnego rodzaju paradoksem. Osteoporoza jest poważnym schorzeniem doprowadzającym do łamliwości kości. Wiele niezależnych badań stwierdziło, że mleko przyczynia się łamliwości kości a nie je wzmacnia. W krajach, w których spożywa się dużo mleka odnotowuje się więcej przypadków złamań, niż w krajach w których nie spożywa się go praktycznie w ogóle np. Azja.

Mleko przyczynia się także do rozwoju nowotworów. Okazuje się, że winowajcą i głównym sprawcą jest hormon wzrostu zawarty w mleku krowim tj. gonadotropina. Odpowiada on za stymulowanie tarczycy. Silnie pobudza układ endokrynologiczny i hormonalny człowieka. Prowadzi do zaburzeń hormonalnych, które następnie przyczyniają się do niedoczynności tarczycy i zwiększenia metabolitów estrogenu co może być przyczyną powstawania raka jajników oraz prostaty. Ma to również związek z brakiem enzymu laktazy odpowiadającego za rozkładanie galaktozy oraz laktozy.

Następną przyczyną, dla której powinno się unikać spożywania mleka oraz nabiału to fakt, że powoduje on anemię. Okazuje się, że mleko i nabiał to najbardziej śluzotwórcze produkty spożywcze występujące powszechnie w diecie człowieka. Ale co to oznacza? Śluz który powstaje po spożyciu mleka jest częściowo wydalany z Naszego organizmu np poprzez smarkanie, natomiast gdy nabiał spożywany jest bardzo często, organizm nie jest w stanie się go pozbyć. Nadmiar śluzów odkłada się w Naszym organizmie np w tętnicach, tworząc złogi, które blokują transport tlenu do naczyń krwionośnych powodując ich niedotlenienie oraz obumieranie. Nabiału powinny unikać również osoby cierpiące na różnego rodzaju grzybice.

Kolejnym faktem jest związek spożywania mleka z chorobami układu sercowo-naczyniowego w tym powstawania miażdżycy. Dzieje się tak dlatego, że mleko zawiera bardzo złośliwy rodzaj białka, zwanego kazeiną, która produkuje bardzo szkodliwą homocysteinę. Molekuła ta powoduje zapychanie naczyń krwionośnych i osłabienie tkanek tętnic oraz żył.

Mleko przyczynia się do  powstawania kamieni nerkowych. Dzieje się tak, ponieważ ilość mikroelementów dostarczanych przez mleko takich jak: fosfor, sód czy wapń jest niewystarczająca w stosunku do dostarczanej ilości magnezu. Jeśli Nasz układ moczowy przesycony jest wapniem i innymi solami mineralnym to sprawia, że zaczynają się one odkładać w naszych nerkach, powodując powstawanie kamieni nerkowych.

Spożywanie sporej ilości mleka może prowadzić do alergii oraz zmian skórnych. Co za tym idzie, do nie przyswajalności cukru mlecznego. W skład mleka wchodzi 25 białek, z których co najmniej dwa  powodują poważne alergie. Pierwszym z nich jest kazeina, o której już wcześniej pisaliśmy a drugim beta-laktoglobulina. Ten drugi odpowiada aż za 60% alergii. Do trawienia specyficznych białek mleka przez człowieka wymagane są odpowiednie hormony, aby strawić kazeinę wymagana jest renina. Okazuje się, że co najmniej 80% społeczeństwa ludzkiego nie toleruje laktozy.

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Podzielacie nasze zdanie czy wręcz odwrotnie? Zapraszamy do dyskusji :)


Źródła opracowania:
1. Pierre – Henri Rolland "Rennet coagulation of skim milk and curd drainage: Effect of pH, casein concentration, ionic strength and heat treatment"
2. Bożena Kropka: "Pokonaj alergię". 














Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger