czwartek, 5 listopada 2015

Rola błonnika w organizmie ludzkim

Witajcie serdecznie. Dzisiaj chcielibyśmy skupić się na roli błonnika w organizmie ludzkim i jego znaczeniu w codziennej diecie. Czy zdajecie sobie sprawę z tego jak ważny jest błonnik i do czego jest tak na prawdę potrzebny? Warto przystanąć i zastanowić się, dlaczego dieta odchudzająca powinna być bogata w błonnik?


Czym tak na prawdę jest błonnik? Błonnik stanowi naturalną substancję włóknikową znajdującą się w większości pełnowartościowych produktach zbożowych, kaszach i niektórych owocach. Jest istnym włóknem pokarmowym. Sam błonnik można podzielić na dwa rodzaje: błonnik rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny. Sam błonnik nie dostarcza nam praktycznie żadnych substancji odżywczych, witamin czy minerałów, praktycznie nie zawiera kalorii, a w kontakcie z wodą pęcznieje w żołądku i sprawia poczucie sytości. To bardzo ważna cecha błonnika, która wykorzystywana jest przez dietetyków w procesie odchudzania.

Błonnik rozpuszczalny posiada włókna rozpuszczalne i odpowiedzialny jest za rozluźnienie masy kałowej i łatwiejsze wypróżnienia, dlatego wydalamy go spokojnie razem z kałem. Dzieje się tak ,ponieważ stanowi pożywkę dla dobrych i złych bakterii i patogenów zawartych w ludzkich odchodach. Dodatkowo wiąże się z toksynami oraz solami metali ciężkich i pozwala skutecznie pozbyć się ich z organizmu, dlatego odpowiada za naturalne oczyszczanie organizmu bez korzystania ze środków farmakologicznych. Odpowiada również za hamowanie wchłaniania glukozy z pokarmu do krwiobiegu dlatego nie powoduje gwałtownych skoków insuliny, które powodują gwałtowne ataki apetytu.

Błonnik nierozpuszczalny stanowi włókna nierozpuszczalne przez enzymy trawienne człowieka. Ta frakcja błonnika nie jest przez Nas przetwarzana ani trawiona, wydalana jest w całości. Nie rozpuszcza się w wodzie a się z nią łączy. Przyczynia się do pozbywania się złogów kałowych, które zalegają w Naszych jelitach i odpowiada za regularne wypróżnianie się. Zwalcza zaparcia które często występują podczas odchudzania. Wpływa również na uczucie sytości podczas diety odchudzającej, gdyż pęcznieje w Naszym żołądku.

Produkty bogate w błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny?

1. Produkty zbożowe, pieczywo
2. Otręby, musli, owsianka, owies, jęczmień, kukurydza
3. Rośliny strączkowe takie jak soja czy fasola
4. Niektóre owoce tj. jabłka, gruszki, śliwki, brzoskwinie, banany, awokado, agrest
5. Niektóre warzywa tj. marchewka, brokuł, kalarepa, ziemniaki, cebula, kalafior, szpinak, kapusta
6. Łuski niektórych nasion tj. len, babka plesznik, słonecznik, orzechy, nasiona dyni, sezam
7. Kasze w tym gryczana, jaglana, kuskus

Oczywiście należy pamiętać, aby zachowywać bezpieczną dawkę błonnika i żeby nie stanowił on tylko i wyłącznie jedynego składniku naszej diety. Według Światowej Organizacji Zdrowa (WHO) dzienne spożycie błonnika nie powinno przekraczać 40 g. Dzieje się tak, ponieważ produkty zawierające błonnik zawierają również kwas fitynowy, który w pewnym stopniu upośledza wchłanianie niektórych mikroelementów takich jak magnez, żelazo, potas, wapń itd. dlatego długotrwałe jego spożywanie może doprowadzić do anemii i poważnych niedoborów. Dodatkowo blokuje działanie niektórych enzymów pozwalających na trawienie białka takich jak pepsyne i tropsynę oraz enzym trawiący skrobie zwany amylazą, co oznacza o dużym prawdopodobieństwu obniżenia przyswajalności białka oraz węglowodanów.

Kwas fitynowy jest substancją częściowo szkodliwą. Jego główną rolą jest magazynowanie fosforu w roślinach. Niestety tylko roślinożercy takie jak np. krowy, są w stanie odpowiednio strawić tą substancję, niestety człowiek tego nie potrafi. Kwas ten wiąże się z innym składnikami pożywienia tworząc nierozpuszczalne związki, zwane fitynami. Nie wypłukuje minerałów z organizmu lecz upośledza ich przyswajanie. Dlatego błonnik i wszelkie produkty zbożowe powinny zostać wykluczone z diety Paleo.

Enzym, który pozwala na trawienie kwasu fitynowego to fitaza. Jest on produkowany przez niektóre rośliny oraz znajduje się w układzie pokarmowym zwierząt roślinożernych. Niestety, układ pokarmowy człowieka posiada go nie wiele.

Okazuje się również, że kwas fitynowy nie jest jednak taki zły jak by się wydawało i posiada również dobre strony. Oprócz wiązania się z mikroelementami z pożywienia, łączy się również z metalami ciężkimi i zapobiega ich przyswajaniu. Oprócz tego jest silnym antyoksydantem pomagającym w neutralizacji wolnych rodników, które są jedną z przyczyn przedwczesnego starzenia się komórek organizmu. Wykazuje on również działanie przeciwnowotworowe (jednakże, został on wpisany na listę nieskutecznych leków na raka).

Kwas fitynowy na szczęście nie gromadzi się na zbyt długo w Naszym organizmie, jednakże nadal zalecany jest umiar, szczególnie w przypadku osób osłabionych, cierpiących na anemie i tych z niedoborami niektórych pierwiastków.

Jednakże musicie wiedzieć, że możemy pozbyć się nadmiernej ilości tej substancji. Chociażby poprzez moczenie produktów w ciepłej, lekko kwaśnej wodzie (może być z dodatkiem serwatki lub zakwasu). Drugim sposobem jest przeprowadzenie kiełkowania, które powoduje aktywacje enzymu fitazy. Trzecim sposobem jest delikatne prażenie. Najlepszą metodą jest jednak moczenie, co pozwala na rozpuszczenie co najmniej połowy tej substancji w wodzie.

W jakich produktach znajdziemy najwięcej kwasu fitynowego?

1. Sezam - 5,36%
2. Orzechy od 1,2% do 6,34%
3. Siemie lniane - 2,12% do 2,72%

Okazuje się, że najmniej posiadają go ziemniaki gdyż około 0,2%

Z takich ciekawostek odnośnie tej substancji to w przemyśle spożywczym stosuje się go w roli konserwantu żywności i oznaczany jest jako E391.

Jak widzicie błonnik zawiera sporo pozytywnych właściwości jak i wiele pułapek żywieniowych, na które możemy się naciąć. Chcielibyśmy abyście wynieśli z tego kilka ważnych faktów, mówiących o tym, że nie warto budować swojej diety wyłącznie na błonniku. Błonnik sprawdza się dobrze jako składnik zbilansowanej i różnorodnej diety.

Źródła opracowania:
1. "ZAWARTOŚĆ BŁONNIKA POKARMOWEGO I KWASU FITYNOWEGO W CHLEBIE ORKISZOWYM W ZALEŻNOŚCI OD ODMIANY PSZENICY"  http://www.pttz.org/zyw/wyd/czas/2009,%202(63)/07_Siemianowska.pdf 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Dziękujemy za każdy pozostawiony komentarz!
Anonimie, bardzo Cię prosimy, podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej Ci odpowiedzieć.

Miłego dnia życzy :-)
ZdrowoNaturalnie.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 ZdrowoNaturalnie.pl , Blogger