Czy można przedawkować witaminy?

C

Witaminy to związki niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Dostępne są praktycznie w każdym pożywieniu lub suplementach diety. Czy musimy zachować umiar w ich stosowaniu?

Okazuje się, że musimy. Witaminy można przedawkować i doprowadzić do powstania choroby zwanej hiperwitaminozą. Natomiast choroba spowodowana niedoborem witamin to awitaminoza. Przedawkowanie każdej z witamin objawia się na odrębny sposób. Objawy przedawkowania często nie są widoczne lub dostrzegane są po czasie.

Przedawkowanie witaminy A.

Objawia się ociężałością, odwapnieniem kości i osłabieniem mięśni, utratą apetytu, zmianami dermatologicznymi występującymi na naszej skórze, zaburzeniami serca i nerek. Może przyczynić się do rozwoju nowotworów. Dopuszczalna norma 1mg/dobę. Przedawkowanie 30mg/dobę.

Przedawkowanie witaminy D.

Zjawisko występujące bardzo rzadko, ponieważ nadmiar witaminy D jest rozkładany przez promieniowanie UV do suprasterolu, który zapobiega przedawkowaniu tej witaminy. Natomiast spożycie dużej dawki tej witaminy, (powyżej 500nmoli/litr) może spowodować, że stanie się ona toksyczna dla naszego organizmu. Objawami są: nudności, wymioty i brak apetytu.

Przedawkowanie witaminy E.

Występuje bardzo rzadko ponieważ 60% tej witaminy wydalane jest wraz z kałem. Może przyczynić się do zaburzeń układu pokarmowego, wymiotów, nudności i osłabieniem.

Przedawkowanie witaminy B.

Witaminy te dzielą się na dwa rodzaje. Witaminę B1 i B2, przy czym przedawkowanie każdej z nich objawia się innymi komplikacjami. Przedawkowanie witaminy B1 objawia się drżeniem mięśni i kołataniem serca, natomiast przedawkowanie witaminy B2 świądem lub paleniem skóry.

Przedawkowanie witaminy C.

Dotychczas nie udowodniono naukowo negatywnego wpływu stężenia tej witaminy w naszym organizmie. Nie wykryto żadnych objawów świadczącym o jej przedawkowaniu. Jest tolerowana przez nasz organizm nawet w dużych ilościach. Musimy pamiętać, aby zażywać witaminy z pewnym rozsądkiem lub wcześniejszą konsultacją z lekarzem lub dietetykiem. Wszystko stosujmy z umiarem. Pamiętajmy, że większość  witamin dostarczana jest nam razem wraz pokarmem i nie musimy ich sobie dostarczać w sztucznej formie. w2-1643934

About the author

Redakcja

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta