Dlaczego błonnik jest ważny dla naszego zdrowia?

D

Błonnik to substancja bardzo potrzebna dla naszego organizmu. Wspiera jego działanie i pomaga zachować zdrowie oraz formę. Dlaczego jest taki ważny?

Czym jest błonnik?

Błonnik lub błonnik pokarmowy oraz czasami włóknik bo pod takimi nazwami możemy się z nim spotkać w literaturze medycznej. Jest zespołem substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. W większości zbudowany jest z cukrów złożonych takich jak celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy oraz gumy. Kiedyś błonnik uważany był za zbędną substancję dla naszego organizmu. Prawdą jest, że nie dostarcza żadnych substancji odżywczych ani witamin. Jednak zrobił karierę w dietetyce, a właściwie zrobili bo błonnik to nie tylko jedna substancja a grupa substancji występujących pod jedną nazwą. Jest znany pod wieloma formami. Każda z jego frakcji odpowiada za coś innego. Oprócz tego dzielimy go na rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Nasz układ trawienny nie trawi błonnika ani nie wchłania go w klasyczny sposób tak jak rozkłada inne substancje lecz okazuje się, że jest bardzo potrzebny dla naszego organizmu. Wszelkie dostępne badania dotyczące błonnika pozwoliły stwierdzić, że jest on dobroczynną substancją zapobiegającą powstawaniu cukrzycy i otyłości. Spowalnia lub całkowicie uniemożliwia wchłanianie glukozy. Chroni nasze organy wewnętrzne przed odkładaniem się na nich tłuszczu oraz przyśpiesza procesy metaboliczne. Wspiera i usprawnia działanie układu krwionośnego oraz chroni przed powstawaniem nowotworów.

W jakich pokarmach znajdziemy duże ilości błonnika?


Oczywiście znajdziemy go w większości ogólnodostępnych produktów takich jak pieczywo pszenne, owoce, warzywa, suszone warzywa i owoce, musli.

Jaka powinna być codzienna dawka błonnika w diecie?


Okazuje się, że statystyczny polak spożywa tylko 15 g błonnika co jest bardzo marnym wynikiem w porównaniu do innych krajów. Zalecana dawka WHO wynosi 20-40 g tej substancji. Jak widać spożywamy go troszkę zbyt mało.

Przeciwwskazania


Dostarczenie zbyt dużej ilości błonnika do organizmu w bardzo krótkim czasie może doprowadzić do powstania wzdęć oraz bólów brzucha. Dla osób z wrażliwością na błonnik zaleca się stosowanie błonnika rozpuszczalnego w wodzie, pochodzącego z owoców. Oprócz tego okazuje się, że błonnik w dużej dawce uniemożliwa przyswajanie niektórych bardzo korzystnych substancji takich jak witaminy czy pierwiastki typu żelazo, cynk, wapń. Uniemożliwia również wchłanianie niektórych leków.

Błonnik zalecany jest wszystkim osobą walczącym z nadwagą i mającym problemy z układem pokarmowym. Warto spożywać go w dużych ilościach. Nie zapominajmy o tym!


Zapraszamy również do lektury: Spożywanie produktów wysokobłonnikowychd4ce568fbd1d1f6e86abf90839c56979_big1-6065673

About the author

Redakcja

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta