Nie spożywaj pustych kalorii

N

Produkty rolne są obecnie wysoce przetworzone, rafinowane, skoncentrowane, słodzone, solone i chemicznie doprawiane, ograbione są jednak w ogromnej liczbie przypadków z większości składników odżywczych. Wymyślna reklama i dystrybucja stworzyły rynek dający duży zysk i jednocześnie duże ilości „tłuściochów” czyli ludzi otyłych, często nie zdających sobie sprawy ze swojego położenia. Żywność „prosto z pola” zawiera składniki odżywcze zachowane w idealnych proporcjach. Natomiast rafinacja pozbawia jej większości błonnika i składników odżywczych. Proces przetwarzania koncentruje kalorie a obniża wartość odżywczą. Większość produktów roślinnych zawiera bardzo mało tłuszczu, jednak nowoczesny przemysł potrafi pozyskać ten tłuszcz i sprzedać go w postaci oleju czy margaryny lub pod postacią wysoko-tłuszczowych soków sosów sałatkowych czy majonezu. Do wyprodukowania 1 łyżki oleju kukurydzianego potrzeba około 14 kolb kukurydzianych. Trudno było by spożyć 14 kolb kukurydzy w czasie 1 posiłku, a przecież spożycie łyżki majonezu nie sprawia większych trudności praktycznie dla nikogo. Zobaczmy też co dzieje się z produktem takim jak ziemniak, który z natury jest niskokaloryczny. Średni ziemniak może mieć około 140 kcal. Ale jeżeli spożyjemy go z masłem czy śmietaną, to potrawa dostarczy już 420 kcal. Jeżeli upieczemy go na maśle, to osiągnie on około 520 kcal, gdy zrobimy z niego frytki to będzie miał około 530 kcal, a jeżeli spożyjemy go w postaci chipsów ziemniaczanych to wzbogacimy organizm o 1200 kcal!

Zauważmy, że tłuszcz jest najbardziej kaloryczną substancją odżywczą. W diecie odchudzającej tłuszcze widzialne takie jak masło, śmietana, margaryna czy olej powinny być maksymalnie ograniczane a najlepiej wyeliminowane!

Żywność naturalna jest zasadniczo bogata w węglowodany złożone. Jeżeli zawiera węglowodany proste czyli cukry to zawsze w towarzystwie błonnika, witamin oraz soli mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego ich metabolizowania.

Człowiek na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci zaczął masowo pozyskiwać cukier z buraka cukrowego czy trzciny cukrowej i spożywać go w dużych ilościach w takiej czystej, rafinowanej formie. To jednak bardzo negatywnie odbija się na jego sprawności, prowadzi do nadwagi i wielu innych problemów zdrowotnych.

W diecie odchudzającej trzeba wyraźnie zredukować spożycie białego cukru. Biały cukier po spożyciu przedostaje się bardzo szybko do krwi. Po takim szybkim wzroście cukru we krwi organizm jest w stanie tylko niewielką jego część zamienić na energie. Resztę magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej .

Nie można też zapomnieć o całkowitej abstynencji podczas procesu odchudzania, jeżeli pragnie się uzyskać trwały sukces w odchudzaniu. Alkohol jest zaraz po tłuszczu najbogatszym źródłem energii. Puszka piwa zawiera 150 kcal, kieliszek wódki 250 kcal a wina deserowe 280 kcal. Są to wszystko puste, bezwartościowe kalorie.

Alkohol jest spalany przez organizm w pierwszej kolejności po to, aby pozbyć się go jako trucizny. Organizm zajęty spalaniem alkoholu pomija spalanie innych kalorii. To jest powód, dla którego pokarm zjadany w trakcie lub po wypiciu alkoholu w dużej mierze jest magazynowany w postaci tłuszczu, a to sprzyja tyciu.

Alkohol tuczy, powoduje wzrost apetytu, a poza tym osłabia wolę. Po wypiciu nawet jednego piwa wola staje się na tyle osłabiona, że sięgamy po ulubione kaloryczne przysmaki zapominając o tym, ile kosztowało nas spalenie poprzedniej porcji frytek czy chipsów ziemniaczanych.

W przeciętnej diecie Polaka prawie 50% spożywanych kalorii to puste kalorie spożyte pod postacią tłuszczu, cukru czy alkoholu. Nasze społeczeństwo jest przekarmione a jednocześnie niedożywione.

W kolejnej części dowiecie się państwo jakie produkty zwierzęce spożywać w okresie odchudzania a których unikać jak ognia. Piąta część: Jeśli produkty zwierzęce to jakie?

b_1_28472-1534546

About the author

Redakcja

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta